Mitä tapahtui Oculus Riftin VR-ratsastussimulaattorille?

Mitä tapahtui Oculus Riftin VR-ratsastussimulaattorille?

Virtuaalitodellisuus, eli VR on kerrassaan ihmeellinen teknologia. Sen avulla voimme elää eräänlaisessa rinnakkaistodellisuudessa ja kokea valtavan määrän asioita ilman, että niitä oikeasti edes tapahtuu. Mitä enemmän VR-teknologia kehittyy, sitä aidommaksi käyvät sen mahdollistamat elämykset. Parasta tässä on se, että kuka tahansa pystyy nauttimaan sen tarjoamista elämyksistä iästä ja fysiikasta riippumatta. Tarvitaan vain oikeanlaiset välineet ja halu kokeilla uutta.

Tämän hetken merkittävimpiä ja kehittyneimpiä alustoja VR-teknologialle ovat Oculus VR, Cardboard, HTC Vive sekä Playstationin VR. Mikään yksittäinen toimija ei ole vielä noussut kirkkaasti muiden yläpuolelle, vaan VR-teknologian kentällä temmelletään varsin vapaasti. Tämä luo pohjan terveelle kilpailulle ja jatkuville innovaatioille. Jo nyt ollaan vinhaa vauhtia siirtymässä tönköistä ja kieltämättä melko epäkäytännöllisistä kiikarimaisista laseista virtaviivaisempiin, kevyempiin laseihin ja pelkän visuaalisen puolen lisäksi virtuaalitodellisuudessa hyödynnetään kasvavassa määrin myös kuuloaistia ja tuntoaistia. Virtuaalitodellisuutta ei todellakaan pidä tuomita tämänhetkisen tason perusteella, sillä kaikki tämä on vasta alkua sille, mitä tuleman pitää.

 

Ratsastusta virtuaalimaailmassa

Moni alan kehitystä seuraava muistaa varmasti muutama vuosi sitten paljon mediahuomiota osakseen saaneen Oculus Riftin kautta virtuaalitodellisuuteen pohjautuvan ratsastussimulaattorin. Vuonna 2014 esiteltiin Oculus Rift -laseilla käytettävä Hashilus-simulaattori, jonka käyttäjä saattoi nauttia erehdyttävän aidontuntuisesta ratsastuselämyksestä ja karauttaa ratsullaan niin ylä- ja alamäkiä kuin muutakin vaihtelevaa maastoa. Vuonna 2016 Oculus Rift julkaisi eräänlaisena jatkumona hevosraveihin keskittyvän simulaattorin, joka sekin herätti suuren yleisön kiinnostuksen.

Ratsastuselämys on oikeastaan melko yksinkertainen, sillä ratsastaessa ei tarvitse huolehtia hevosen ohjaamisesta. Kyse on ennemminkin matkaratsastuksesta, eli tietyn pitkän maastoreitin ratsastamisesta. Hevosen ohjailemiseen keskittymisen sijaan hevosen selästä käsin pääsee nauttimaan Oculus Riftin tarjoamasta 360 asteen näkymästä, joka on toki itsessäänkin nautinnollista. Ratsastuksen ystävät pääsevät ottamaan pientä tuntumaa lajiin virtuaalitodellisuuden kautta vaikka omasta kodistaan käsin. Ei ole mikään ihme, että Hashiluksen peli otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla, sillä se keskittyi ensimmäisenä laatuaan tarjoamaan ratsastuksesta pitäville tai siitä muuten kiinnostuneille mahdollisuuden kokea ratsastamisen riemua.

 

Miksi peli ei menestynyt?

On hiukan hämmentävää, ettei ratsastussimulaattori ottanut lopulta tuulta purjeidensa alle. Virtuaalitodellisuutta hyödyntävissä peleissä ja simulaattoreissa on viimeisten vuosien aikana nähty monenlaisia mielenkiintoisia toteutuksia, kuten moniin kansainvälisiin ja kotimaisiin matkakohteisiin tutustumista, mutta ratsastaminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Ei ole yhtä selkeää syytä sille, miksi näin on käynyt. Varmaa on kuitenkin se, että kiinnostuksen puutteesta ei ole kyse. Simulaattorin toteutuksessa on toki vielä kehittämisen varaa, mutta suurimpana syynä pelin lupaavan alun lässähtämiseen lienevät pelinkehittäjän riittämättömät ponnistukset pelin kehittämisessä ja markkinoinnissa.

Myös hiukan ennenaikainen hehkutus on todennäköisesti luonut odotuksia, joiden toteuttaminen ei yksinkertaisesti ole ollut mahdollista. Virtuaalitodellisuus on herättänyt valtavasti innostuneisuutta aiheesta kiinnostuneiden keskuudessa, mutta valtaosa ihmisistä ei vielä ole valjastanut sitä käyttöönsä millään tavalla. Vuoden 2016 julistettiin aikoinaan olevan virtuaalitodellisuuden läpimurtovuosi, joka ei kuitenkaan käynyt lopulta toteen. Vuonna 2017 kuultiin vastaavanlaisia ajatuksia. Olemme vielä kuitenkin kaukana siitä, että VR-teknologia voitaisiin rinnastaa esimerkiksi älypuhelinten läpimurtoon. VR-teknologian parissa pakertavat yritykset ovat kuitenkin vakuuttuneita siitä, että virtuaalitodellisuudesta tulee jonain päivänä lähitulevaisuudessa osa meidän kaikkien arkea.

On jännittävää tiedostaa, että virtuaalitodellisuus on vielä vasta alkutekijöissään, eikä kukaan varmastikaan enää kyseenalaista virtuaalitodellisuuden valtavaa potentiaalia. Se tulee jatkossa muuttamaan täysin tapamme surffailla netissä, tehdä ostoksia ja pelata pelejä. Tulemme varmasti näkemään tulevaisuudessa myös suuria mullistuksia niin oppimisen ja viestinnän saralla. Teknologian kehittyessä mielikuvitus saa entistä suuremmat mittasuhteet virtuaalitodellisuudessa. Vuosikymmenten päästä tulemme muistelemaan menneitä aikoja ja päivittelemään, kuinka ihmeessä pystyimme elämään ilman virtuaalitodellisuutta tai lisättyä todellisuutta.

Virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty tällä hetkellä eniten juurikin erilaisten seikkailujen ja elämysten tarjoamisen välineenä. Virtuaalilasit päälle vetämällä kuka tahansa voi silmänräpäyksessä siirtyä hurjan vuoristoradan pyörteisiin tai vaikkapa vaeltamaan esihistorialliseen aikaan keskelle tyrannosauruksia. Matkailu kotisohvalta käsin on aidomman tuntuista kuin koskaan aikaisemmin, sillä VR-lasien avulla voi matkustaa mihin tahansa maailman kolkkaan aina Dubaista Kapkaupunkiin ja Vancouverista Osakaan.

 

augmented-reality-1853592_1280
VR-lasien avulla voi matkustaa mihin tahansa maailman kolkkaan aina Dubaista Kapkaupunkiin ja Vancouverista Osakaan.

 

Virtuaalitodellisuus voi muuttaa eläinystävien tulevaisuuden

Tietysti aiemmin mainitsemamme mahdollisuus ratsastaa hevosella virtuaalimaailmassa on myös mahdollisuus, joka kiinnostaa monia. Eläinten ystäville VR-teknologia tarjoaa muutenkin monipuolisesti erilaisia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä teknologia rajoittuu lähinnä siihen, että VR-laseja käyttämällä pääsee ihastelemaan söpöjä koiranpentuja omassa olohuoneessa tai vaikkapa kuljeskelemaan eläintarhassa. Hevosella ratsastaminen on tällä hetkellä yksi interaktiivisimmista esimerkeistä, mutta tämä tulee vuorenvarmasti muuttumaan. Lienee vain ajan kysymys, koska markkinoille ilmestyy pelejä, joiden kautta pääsee hoitamaan virtuaalitodellisuudessa oikeaa tai ainakin hyvin oikealta tuntuvaa lemmikkiä.

Peliala on itsestäänselvä esimerkki osa-alueesta, johon VR:n kehittyminen heijastuu lähes välittömästi. Jo nyt virtuaalitodellisuutta hyödynnetään muun muassa Playstationilla ja muilla pelikonsoleilla pelattavissa peleissä. Tämän hetken yksi erikoisin virtuaalitodellisuutta hyödyntävä pelikonsolipeli on The Curious Tale Of The Stolen Pets -peli, joka julkaistaan tänä vuonna. Pelaajan tavoitteena on auttaa isoisää löytämään varastetut lemmikit. Muita puhutuimpia ja odotetuimpia pelejä ovat After The Fall ja The Damned DLC. Näissä molemmissa peleissä esiintyy zombeja erilaisissa ympäristöissä, jotka tuntuvat pelatessa todellisilta. VR-teknologia on otettu käyttöön erityisesti verkkokasinoteknologiassa, minkä ansiosta yhä useampi yritys tarjoaakin live-kasinopelejä. Esimerkiksi 888:n live casino -peleissä hyödynnetään osittain virtuaalitodellisuutta, joka saa pelaajan tuntemaan olonsa siltä kuin hän todella olisi ihka oikealla kasinolla. Pelin oikeat jakajat ovat hyvin edustavia ja ystävällisiä, minkä lisäksi heidän kanssaan voi chattailla online-keskustelutukisovelluksen kautta.

Monet urheiluaiheiset pelit käyttävät jo nyt VR-teknologiaa, mutta vielä yllättävän vähäisesti siihen nähden, että potentiaalia olisi varmasti jo nyt enemmänkin. Kuvittele vaikkapa aitajuoksu, lumilautailu, tanssi tai muut fyysiset aktiviteetit VR-pelien muodossa. Liikuntaa ja pelaamista on yhdistelty esimerkiksi Wii-peleissä, kuten Wii Sports ja Wii Fit -sarjoissa. VR-teknologia yhdistettynä e-urheiluun luo aivan uudenlaiset lähtökohdat tulevaisuuden pelejä ajatellen. Jos kynnys lähteä kokeilemaan jotain urheilulajia tuntuu itsessään liian suurelta, voi kaikki salaiset unelmat kuitenkin toteuttaa ainakin virtuaalitodellisuudessa.

 

minecraft-1578075_1280
Hevosella ratsastaminen on tällä hetkellä yksi interaktiivisimmista esimerkeistä.

 

Pelien lisäksi VR-teknologia tuo myös erilaiset tapahtumat ympäri maailmaa kaikkien ulottuville. Urheilufaneille eräs tämän hetken lupaavimmista VR-alalla toimivista yrityksistä on nimeltään NextVR. Se esittää erilaisia urheilutapahtumia, joita VR-lasien kautta voi seurata hyvinkin kokonaisvaltaisesti. Jalkapallomatsit, koripallo-ottelut, hevosravit niin Suomessa kuin ulkomailla sekä yleisurheilutapahtumat ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, mitä kaikkea VR-laseilla on mahdollista seurata.

Kuvittele, miltä NHL-fanista tuntuu päästä seuraamaan vaikkapa Toronto Maple Leafsin ja Montreal Canadiensin ottelua kisakatsomosta, kuulla yleisön mylvinnän ja aistia hallin upeaa tunnelmaa sekä samalla seurata jännittävää ottelua lähes täysin samaan tapaan, kuin jos hän istuisi itse katsomossa. Myös ne, joiden ei ole joko taloudellisesti tai muusta syystä mahdollista lähteä rapakon taakse katsomaan ottelua paikan päälle, saavat kokea huikeita elämyksiä, eivätkä VR-lasit tai muut mahdolliset maksut todennäköisesti kustanna läheskään yhtä paljoa kuin liput kyseiseen otteluun.

Alaan perehtyneet teknologiagurutkaan tuskin voivat varmuudella sanoa, mihin kaikkeen virtuaalitodellisuus meidät tulevaisuudessa vie. Kuulemme paljon spekulointia aiheesta, joka kuitenkin on hyvästä. Arvuuttelu ruokkii innovaatioita ja saa aikaan yhdessä ideoimisen kulttuuria, joka johtaa väkisinkin upeisiin oivalluksiin. Ajan kuluessa markkinoille tulee nousemaan entistä useampia kilpailevia yrityksiä, jotka kehittävät kilvan erilaisia ideoita virtuaalitodellisuudessa toteutettaviksi. Oculus VR, Googlen Cardboard, HTC Vive ja Unity ovat olleet pinnalla jo vuosikausia. Suuret toimijat kuten Microsoft ja Samsung ovat myös terästäytyneet ja kehittäneet hiljattain vaikuttavia VR-ratkaisuja. Uutiset virtuaalitodellisuudessa pelattavista peleistä ylittää jatkuvasti uutiskynnyksen media- ja viihdealalla, jossa kilpailu on todella kovaa – Hashilus-simulaattori tapaus meille osoittaa.

VR-alalla kuohuu ja kuplii tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Ala kehittyy moneen suuntaan ja virtuaalitodellisuutta tullaan hyödyntämään yhä useammalla osa-alueella, vaikka voimme vain arvailla, mihin kaikkeen se lopulta yltää. Ehkä hevosilla ratsastaminen virtuaalimaailmassa on jo kymmenen vuoden sisällä vain tavallinen harrastus.

 

Teksti: Kari Oksanen, kuvituskuvat: Pixabay

 

Author Image
Kari Oksanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *